Is taal hip en catchy? Als je gaat kijken naar het taalgebruik in vacatures, advertenties en online campagnes worden er veel Engelse, trendy woorden gebruikt om de boodschap extra kracht bij te zetten. Dit vlotte taalgebruik wordt steeds populairder maar, kijkend naar de boodschap, is de inhoud ervan nietszeggend. Dit is een typisch gevalletje ‘buzzwoorden’. Dit zijn hippe woorden zonder een duidelijke betekenis. In dit artikel wordt besproken wat buzzwoorden ofwel modewoorden zijn, in welke situaties ze gebruikt worden en waar buzzwoorden ontstaan.

Kenmerkend

Mode worden veelal gelinkt aan een nieuwe uitvinding maar ook aan een bepaalde methodiek of trend. Buzzwoorden zijn niet specifiek te gebruiken voor één soort onderwerp of product maar zijn heel breed, en daarom vaag, in hun betekenis. Vaak zijn er bepaalde buzzwoorden waarvan men verwacht dat deze ‘succesvol’ worden.

Voorbeelden van bekende buzzwoorden zijn ‘manager’ en ‘on demand’. De term manager is inmiddels geen modewoord meer omdat het woord met regelmaat gebruikt wordt in onze dagelijkse vocabulaire. Echter blijft het opvallend; het woord ‘manager’ zegt alsnog helemaal niets over de specifieke taken en verantwoordelijkheden die bij de betreffende functie horen.

Buzzwoorden zijn eufemistisch

Wil je directe reactie vermijden of wil je een bepaalde boodschap maskeren? Veel modewoorden zijn hier geschikt voor. Buzzwoorden ofwel modewoorden worden gebruikt om bepaalde dingen te verbloemen. Een goed voorbeeld is het woord ‘ontmoedigen’. Het klinkt vriendelijker en indirecter. De boodschap wordt door het inzetten van modewoorden eigenlijk wat mooier gemaakt dan de realiteit ervan.

Extra aantrekkelijk

Modewoorden woorden vaak ingezet in bepaalde vakgebieden. Voor werktaken, persoonlijke eigenschappen, en bepaalde functies. Buzzwoorden bieden de kans om een functie extra aantrekkelijk en interessant te doen lijken. Vaak worden deze gebruikt in vacatures en functieomschrijvingen om deze extra aantrekkelijk te maken en meer schwung te geven. Ook op kanalen als LinkedIn worden veel buzzwoorden gebruikt om eigenschappen en kwaliteiten te omschrijven. Een discutabele ontwikkeling; veel buzzwoorden zeggen helemaal niets over de daadwerkelijke kwaliteiten van een persoon.

Technische producten

Modewoorden zijn ook erg in trek om technische producten kracht bij te zetten in advertenties of beschrijvingen. Voor computers, telefonie, en mobiele apparaten worden ontzettend vaak buzzwoorden gebruikt. Een aantal voorbeelden zijn ‘plug and play’, ‘on demand’ en ‘portal’.

Managementmethodes

Een andere populaire tak van sport is het gebruiken van buzzwoorden voor managementmethoden. Wie heeft er nou niet gehoord van ‘innovation management’, ‘creation management’ of floor management’. Modewoorden komen ontzettend veel voor in functienamen. Deze moeten aantrekkelijk zijn en interessant aandoen. In werkelijkheid zijn ontzettend veel functies natuurlijk niet zo interessant.

Marketing

Toch worden buzzwoorden het meest gebruikt in marketing gerelateerde zaken. Modewoorden moeten het product of de dienst imnmers aantrekkelijk maken voor de klant. Vaak worden advertenties dan ook voorzien van buzzwoorden om de omschrijving van de producten of diensten spannender te maken. Tegenwoordig is het bijna zo dat het gedateerd klinkt wanneer er geen buzzwoorden in een advertentie of een campagne gebruikt worden. Niemand een product hebben of aanschaffen als het niet voorzien is van een bepaald snufje.

Antwoord op de vraag

We kunnen inmiddels onze hoofdvraag beantwoorden; buzzwoorden worden gebruikt omdat ze een product, dienst of functie mooier maken dan het is zonder dat het betreffende buzzwoord écht specifiek is of toegevoegde waarde heeft. Doordat men liever geconfronteerd wil worden met mooie, pakkende teksten en producten maken marketeers en bedrijven veel gebruik van buzzwoorden. Buzzwoorden versluieren de soms harde realiteit. De behoefte om alles mooier te maken dan het in werkelijkheid is, is mens eigen en verklaart direct het veelvuldige gebruik van modewoorden in advertenties, vacatures en media-uitingen.

Wij helpen je graag met jouw vertalingen

Wij helpen dagelijks zowel kleine als grote bedrijven en organisaties hun internationale potentie te benutten. Wij denken met je mee en geven graag advies over de mogelijkheden. Interesse? Vraag dan een vrijblijvende offerte aan!

Vrijblijvende offerte aanvragen >
Opdrachtgevers beoordelen ons gemiddeld met een 9.3 op basis van 488 beoordelingen
Blij verrast ben ik door de communicatie, snelheid en de geleverde kwaliteit van Vertaalbureau Perfect!
Bart van Liempd - Randstad
Randstad logo wit

Wij vertalen met veel plezier en aandacht voor deze klanten

Koninklijke Grolsch

Sinds medio 2015 werken we erg prettig samen met Vertaalbureau Perfect. Indien nodig altijd een hele snelle en correcte levering van vertalingen. Professionele aanpak en goede afspraken!

Ivanka Munsterhuis

Zalando

Aan de hand van een perfecte eerste proefvertaling kregen wij direct vertrouwen. Persoonlijk hebben wij de stijl van de vertaling besproken. Er is een terminologielijst opgesteld en deze is perfect aangehouden.

Elseline Tolhoek

NOS

Onze diverse vertaalaanvragen brengen wij graag bij één vaste partner onder. Duidelijke afspraken zorgen voor een efficiënte werkwijze. Kwaliteit is voor ons net zo belangrijk als voor Vertaalbureau Perfect.

NOS

Gecertificeerd vertaalbureau met kwaliteitsgarantie

Wij behoren tot de selecte groep vertaalbureaus die zowel ISO-9001 als ISO-17100 gecertificeerd zijn. Daarnaast geldt voor elke professionele vertaling een kwaliteitsgarantie. Elke dag een beetje beter worden is ons streven. Dit doen we al ruim negen jaar.

Meer over onze kwaliteit en garantie >
Gecertificeerd vertaalbureau met kwaliteitsgarantie

Onze werkwijze om tot een perfecte vertaling te komen

De weg naar de perfecte vertaling laat onze werkwijze zien. Deze heeft gezorgd voor onze goede prijs-kwaliteitverhouding, uitstekende beoordelingen en vele tevreden klanten. Elke vertaalopdracht doorloopt een aantal stappen:

Offerteaanvraag

Offerteaanvraag

We ontvangen je teksten, wensen en sturen een passend voorstel.
Revisie en oplevering

Revisie en oplevering

De revisor reviseert de vertaling en wij leveren jou de vertaling.
Kwaliteitsgarantie

Kwaliteitsgarantie

Ook na de levering blijf je verzekerd van onze kwaliteitsgarantie.

Het vertaalbureau dat de vaktaal van jouw doelgroep spreekt

Jaarlijks vertalen wij voor ruim 2.000 uiteenlopende organisaties en worden onze teksten in alle windstreken gelezen. Ons team van in-house vertalers en taalspecialisten vindt de terminologie en toon waar jij mee verder kunt.

Bekijk al onze taalspecialismen >

We ontmoeten je graag persoonlijk, maar ontdek hier vast wie we zijn

Ons team bestaat uit native vertalers en mensen met verschillende expertises en achtergronden. We begrijpen jouw invalshoek en we vullen elkaar goed aan, waardoor we je met bijna elke vertaalopdracht kunnen helpen.
Ontmoet de mensen in ons team >