Is taal hip en catchy? Als je gaat kijken naar het taalgebruik in vacatures, advertenties en online campagnes worden er veel Engelse, trendy woorden gebruikt om de boodschap extra kracht bij te zetten. Dit vlotte taalgebruik wordt steeds populairder maar, kijkend naar de boodschap, is de inhoud ervan nietszeggend. Dit is een typisch gevalletje ‘buzzwoorden’. Dit zijn hippe woorden zonder een duidelijke betekenis.  In dit artikel wordt besproken wat buzzwoorden ofwel modewoorden zijn, in welke situaties ze gebruikt worden en waar buzzwoorden ontstaan.

Kenmerkend

Mode worden veelal gelinkt aan een nieuwe uitvinding maar ook aan een bepaalde methodiek of trend. Buzzwoorden zijn niet specifiek te gebruiken voor één soort onderwerp of product maar zijn heel breed, en daarom vaag, in hun betekenis. Vaak zijn er bepaalde buzzwoorden waarvan men verwacht dat deze ‘succesvol’ worden.

Voorbeelden  van bekende buzzwoorden zijn ‘manager’ en ‘on demand’. De term manager is inmiddels geen modewoord meer omdat het woord met regelmaat gebruikt wordt in onze dagelijkse vocabulaire. Echter blijft het opvallend; het woord ‘manager’ zegt alsnog helemaal niets over de specifieke taken en verantwoordelijkheden die bij de betreffende functie horen.

Buzzwoorden zijn eufemistisch

Wil je directe reactie vermijden of wil je een bepaalde boodschap maskeren? Veel modewoorden zijn hier geschikt voor. Buzzwoorden ofwel modewoorden worden gebruikt om bepaalde dingen te verbloemen. Een goed voorbeeld is het woord ‘ontmoedigen’. Het klinkt vriendelijker en indirecter. De boodschap wordt door het inzetten van modewoorden eigenlijk wat mooier gemaakt dan de realiteit ervan.

Extra aantrekkelijk

Modewoorden woorden vaak ingezet in bepaalde vakgebieden. Voor werktaken, persoonlijke eigenschappen, en bepaalde functies. Buzzwoorden bieden de kans om een functie extra aantrekkelijk en interessant te doen lijken. Vaak worden deze gebruikt in vacatures en functieomschrijvingen om deze extra aantrekkelijk te maken en meer schwung te geven. Ook op kanalen als LinkedIn worden veel buzzwoorden gebruikt om eigenschappen en kwaliteiten te omschrijven. Een discutabele ontwikkeling; veel buzzwoorden zeggen helemaal niets over de daadwerkelijke kwaliteiten van een persoon.

Technische producten

Modewoorden zijn ook erg in trek om technische producten kracht bij te zetten in advertenties of beschrijvingen. Voor computers, telefonie, en mobiele apparaten worden ontzettend vaak buzzwoorden gebruikt. Een aantal voorbeelden zijn ‘plug and play’, ‘on demand’ en ‘portal’.  

Managementmethodes

Een andere populaire tak van sport is het gebruiken van buzzwoorden voor managementmethoden. Wie heeft er nou niet gehoord van ‘innovation management’, ‘creation management’ of floor management’. Modewoorden komen ontzettend veel voor in functienamen. Deze moeten aantrekkelijk zijn en interessant aandoen. In werkelijkheid zijn ontzettend veel functies natuurlijk niet zo interessant.

Marketing

Toch worden buzzwoorden het meest gebruikt in marketing gerelateerde zaken. Modewoorden moeten het product of de dienst imnmers aantrekkelijk maken voor de klant. Vaak worden advertenties dan ook voorzien van buzzwoorden om de omschrijving van de producten of diensten spannender te maken. Tegenwoordig is het bijna zo dat het gedateerd klinkt wanneer er geen buzzwoorden in een advertentie of een campagne gebruikt worden. Niemand een product hebben of aanschaffen als het niet voorzien is van een bepaald snufje.

Antwoord op de vraag

We kunnen inmiddels onze hoofdvraag beantwoorden; buzzwoorden worden gebruikt omdat ze een product, dienst of functie mooier maken dan het is zonder dat het betreffende buzzwoord écht specifiek is of toegevoegde waarde heeft. Doordat men liever geconfronteerd wil worden met mooie, pakkende teksten en producten maken marketeers en bedrijven veel gebruik van buzzwoorden. Buzzwoorden versluieren de soms harde realiteit. De behoefte om alles mooier te maken dan het in werkelijkheid is, is mens eigen en verklaart direct het veelvuldige gebruik van modewoorden in advertenties, vacatures en media-uitingen.

Gerelateerde blogs

9 juli 2019
WordPress bezit meer dan 50% van het CMS-marktaandeel. Wist jij dat meer dan 30% van de 10 miljoen populairste websites gebruik maakt van het CMS-systeem van WordPress. Het is nog steeds het populairste CMS-systeem voor de ervaren- en onervaren...
28 mei 2019
Kwaliteit is één van de belangrijkste factoren tijdens het vertalen van jouw documenten. Goedkoop is duurkoop en kan je op de langere termijn meer kosten dan je vooraf voor ogen had. Eén van onze sterke punten is dat wij altijd voor de hoogst...