Een website of brochuretekst vertalen is één ding, maar bij het internationaliseren van je webshop komt veel meer kijken dan alleen de vertaling. Cross border e-commerce is een compleet andere tak van sport. In dit artikel leggen we uit waar je allemaal aan moet denken bij een internationale webshop.

Een geschikt webshop platform

Je kunt natuurlijk voor ieder land een compleet nieuwe webshop (laten) bouwen, maar dat kost erg veel tijd en geld. Ook is het aan de achterkant niet efficiënt om te beheren. Let er daarom op dat je een webshopplatform kiest waarmee je meerdere shops vanuit één backoffice kunt aansturen, zoals de Logic4 Commerce Suite. Denk bijvoorbeeld aan landspecifieke assortimenten, productinformatie, titels en omschrijvingen voor SEO, valuta, BTW en integraties met geschikte betaal- en verzendmethoden.  

Professionele vertaling of lokalisatie

Het vertalen van je webshop houdt in dat de teksten woord voor woord omgezet worden naar een andere taal. Een goede inventarisatie is hierbij het halve werk. Lokalisatie gaat veel verder. Hierbij worden de content en andere elementen van je webshop aangepast aan de voorkeuren van een specifieke doelgroep. Lokalisatie van productnamen en beschrijvingen is vaak beter voor je verkoop dan een letterlijke vertaling van woorden. De term ‘op = op’ is bijvoorbeeld aantrekkelijk voor Nederlanders, maar ‘auf = auf’ roept in Duitsland vooral vraagtekens op.

Houd er verder rekening mee dat sommige talen meer ruimte nodig hebben dan andere talen om hetzelfde te zeggen. Dit kan komen door grammaticaregels of doordat de woorden zelf langer zijn. Engelse en Finse teksten zijn over het algemeen korter dan Nederlandse, maar Duitse, Franse, Spaanse en Italiaanse juist langer. Dit kan gevolgen hebben voor de indeling van je website of webshop. Ook verschilt het per taal in hoeverre je Engelse termen kunt gebruiken. In Frankrijk kennen ze het woord ‘Login’ bijvoorbeeld wel, maar is ‘Connecter’ gebruikelijker.

Integratie met betaalmethoden en verzendpartners

In Nederland is betalen via iDEAL een veelgebruikte betaalmethode. Je hoeft gelukkig niet alle buitenlandse zusjes, zoals Bancontact voor België, apart te integreren in je webshop. Kies voor een Payment Service Provider zoals MultiSafepay of CardGate die betaalmethoden uit verschillende landen integreert.

Het is handig als je in je webshopsysteem per land kunt aangeven welke betaalmethoden zijn toegestaan. Je wilt misschien niet overal achteraf betalen aanbieden. En betalen bij afhalen is natuurlijk niet van toepassing als je gevestigd bent in Utrecht en de bestelling uit Spanje komt. Op Thuiswinkel.org vind je een overzicht van bedrijven die internationale logistiek, distributie en fulfilment verzorgen. Zij helpen je met regels rondom verpakkingsformaten, verzendkosten, gewenste levertijden en retourzendingen.

Keurmerken

Het Ecommerce Europe Trustmark is in zo’n 20 landen het bekendste Europese keurmerk voor webwinkels. Onder andere de Duitse Händlerbund, de Franse FEVAD en het Belgische BeCommerce zijn erbij aangesloten. Als je lid bent van Thuiswinkel.org kun je het logo downloaden en op je webshop plaatsen. Ook aan te raden is de website van Ecommerce Europe, met 25.000+ leden de grootste belangenvereniging voor online verkopers in Europa. Hierop is handige informatie te vinden over basisregels van e-commerce in Europese landen, zoals het aantal online shoppers, gemiddelde uitgaven, btw-tarieven, etc.

Juridische informatie en privacy

Binnen Europa werken veel landen samen om online een veilige handel op te zetten en de privacy van de consument te beschermen. Door de regels gelijk te trekken wordt het makkelijker voor webwinkels om over de grens te verkopen. Daarom heeft het Europees Parlement de General Data Protection Regulation – ook bekend als Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) – aangenomen. Alle webshops in Europa moeten in mei 2018 aan de nieuwe regels voldoen.

Een onderdeel is het vertalen van je algemene voorwaarden en het kennen van de regels rondom zichttermijn en retourzending. Nederland heeft een flexibele garantietermijn, maar voor de meeste landen in Europa is dit 2 jaar. Ook al volg je de Nederlandse wetgeving, als buitenlandse wetgevingen extra bescherming bieden aan de consument, ben je verplicht om je daar ook aan te houden.

Ga ook de grens over!

Het lijkt misschien een grote stap om internationaal te gaan met je webshop. Met een professioneel webshop platform en een goede partner voor vertalingen heb je al een stevige basis. Bekijk ook eens de cross border checklist op Thuiswinkel.org voor handige informatie.

Gerelateerde blogs

9 juli 2019
WordPress bezit meer dan 50% van het CMS-marktaandeel. Wist jij dat meer dan 30% van de 10 miljoen populairste websites gebruik maakt van het CMS-systeem van WordPress. Het is nog steeds het populairste CMS-systeem voor de ervaren- en onervaren...
28 mei 2019
Kwaliteit is één van de belangrijkste factoren tijdens het vertalen van jouw documenten. Goedkoop is duurkoop en kan je op de langere termijn meer kosten dan je vooraf voor ogen had. Eén van onze sterke punten is dat wij altijd voor de hoogst...