Heeft jouw webshop een plek op de Nederlandse markt veroverd? Dan is het tijd voor de volgende stap: Uitbreiding naar het buitenland. Bij de stap naar zo’n nieuwe markt horen nieuwe focuspunten. Waar moet je op letten bij de stap naar een webshop gericht op het buitenland? In dit artikel lees je 7 stappen die je niet mag vergeten bij het opzetten van een internationale webshop.

1. Test met Amazon

In veel landen is Amazon hét startpunt in de zoektocht naar producten. Hier kun je slim gebruik van maken, om te kijken of jouw product aanslaat op de nieuwe markt. Onthoud wel dat Amazon en dergelijke sites geen wondermiddeltjes zijn. De concurrentie is groot, wat je prijs onder druk zet. Daarnaast betaal je commissie over je verkopen aan Amazon.

2. Vertaling

Een foutloze vertaling is essentieel voor het succes van je internationale webshop. Kleine foutjes in de vertaling kunnen leiden tot enorme problemen. Kies daarom voor zekerheid. Schakel een professioneel vertaalbureau in. Vertaalbureau Perfect biedt je professionele vertalingen naar een groot aantal talen. In ons overzicht vind je alle talen, waar wij jou mee van dienst kunnen zijn.

3. Regelgeving

Wetgeving kan per land nogal verschillen. Denk hierbij niet alleen aan algemene voorwaarden, leveringsvoorwaarden en garanties, maar ook aan belastingregels die gelden in het land van verkoop. Verdiep je van tevoren goed in de wetgeving van de landen waar je wilt verkopen. Zo voorkom je vervelende, en vooral hele prijzige, verrassingen.

4. Nieuw zoekwoordonderzoek

Ga er in een nieuw land niet klakkeloos vanuit dat het vertalen van je Nederlandse zoekwoorden voldoende is. Begin een geheel nieuw zoekwoordonderzoek en je zult zien dat het zoekgedrag per land behoorlijk kan verschillen. Ook op dit gebied kan Vertaalbureau Perfect je helpen. Wij bieden namelijk SEO-vertalingen die je helpen bij het aanboren van internationale markten.

5. Lokaliseren

Pas je taalgebruik en je call-to-actions aan. In ieder land heeft de bevolking zijn eigen normen over aanspreekvormen. In Nederland zijn we gewend om harde CTA’s in te zetten, zoals ‘Bestel direct’. Dit werkt in België averechts. Belgen voelen meer voor een zachte aanpak, bijvoorbeeld: ‘Bekijk onze producten’. Op deze manier heeft ieder land zijn eigen wensen. Verdiep je daarom in de normen en wensen van je nieuwe markt voordat je je webshop opent.

Dit geldt ook voor productnamen. In Nederland worden Engelse productnamen nog wel geaccepteerd. In landen als Duitsland, Spanje, Italië en Frankrijk zullen Engelse productnamen je verkoop enorm belemmeren. Zorg dus voor productnamen in de taal van het land van verkoop.

Wij kunnen je helpen met het vertalen van jouw website! Hierbij houden wij rekening met de culturele verschillen.

6. Vertrouwen opwekken

Een succesvolle webshop valt en staat met het vertrouwen van de consument. Focus je hier dus zorgvuldig op. Zorg ervoor dat je verschillende keurmerken bezit en plaats reviews van eerder klanten op je webshop. Daarnaast heeft een website in de eigen taal ook een zeer positieve invloed op het vertrouwen van de consument. Uiteraard vergroten foutloze teksten ook het consumentenvertrouwen.

7. Betaalmethode

Onderzoek goed welke betaalmethode per land het meest geliefd is. Wat in het ene land erg populair is, kan in het andere land juist totaal niet werken. Zo zijn Duitsers over het algemeen huiverig voor betalingen via creditcard. Duitsers kennen Giropay. iDeal is typisch Nederlands. Zo heeft elk land zijn eigen digitale betaalmethoden. Zorg ervoor dat je altijd voldoende betaalmethoden aanbiedt, zodat je hierop geen potentiële klanten kwijtraakt.

Wanneer je de bovenstaande stappen zorgvuldig volgt beperk je de risico’s voor jouw nieuwe internationale webshop. Met een goede voorbereiding en kennis van zaken ligt de wereld aan je voeten. Wil je meer tips? Neem contact met ons op, want we helpen je graag met meer dan alleen de vertaling van je teksten.