In het verleden werd Rusland gezien als een uithoek en een moeilijke plek om zaken te doen. Het land werd geteisterd door logistieke problemen en er was een gebrek aan veilige betalingsmogelijkheden die zorgden voor een trage groei in de Russische e-commerce sector. Echter gloort er licht aan de horizon, dingen verbeteren en als gevolg daarvan beginnen veel grote merken hun eerste investeringen te doen in Rusland. De internationale veilingsite EBay bijvoorbeeld lanceerde hun Russische website in 2010 en opende kantoren in Rusland in 2012. De Chinese Alibaba Group en de Britse modeketen, ASOS.com, zijn internationale bedrijven die het strategische belang van Rusland erkennen – getuige de lancering van Russische versies van hun websites in de afgelopen maanden.

Waarom Rusland?

Er zijn talloze redenen te bedenken waarom deze grote spelers de Russische markt hebben betreden. Hieronder een aantal redenen.

Megagroot land

Rusland is het grootste land ter wereld met 143 miljoen potentiële afnemers van jouw producten! Dat is ongeveer net zo veel als Duitsland en Frankrijk samen.

Dichtbevolkte steden

73,8% van de Russische bevolking woont in [groot] stedelijke gebieden. Er zijn 10 Russische steden met een bevolking van meer dan 1 miljoen. Dit betekent dat deze mensen relatief makkelijk te bereiken zijn, omdat ze in kleine geografische gebieden wonen.

Grootste internetmarkt

Volgens de Russische zoekmachine Yandex.ru is het aantal internetgebruikers in Rusland met 14% gestegen naar 53 miljoen gebruikers tussen 2010 en 2012. Op een totale bevolking van 143 miljoen, betekent dit een enorm potentieel als al deze mensen aangesloten worden en online gaan shoppen.

Aanhoudende groei in welvaart en consumentenbestedingen

Consumentenbestedingen in Rusland zijn sinds 2003 verdrievoudigd! En Rusland is het meest welvarende land van de BRIC [Brazilië, Rusland, India en China] economieën.

En last but not least, Russen zijn ‘big spenders’!

Als gevolg van loonstijgingen in de Russische middenklasse hebben Russische huishoudens ook meer te besteden. Geschat wordt dat ongeveer 10 miljoen huishoudens in Rusland een inkomen hebben van meer dan 40.000 euro per jaar en verwacht wordt dat in 2015 ongeveer 80% van alle huishoudens in Rusland tot de middenklasse zal behoren.

Er zijn rapporten gepubliceerd waaruit blijkt dat Russen voornamelijk in het buitenland gaan shoppen voor dure merken, bijvoorbeeld als ze op vakantie zijn in Dubai, ook niet bepaald een goedkope vakantiebestemming. Dit shoppen in het buitenland heeft er toe geleid dat de grootste retailer van Rusland, de Mercury Group, heeft besloten om franchise deals te sluiten met wereldwijd bekende merken zoals Burberry en Giorgio Armani om hun producten te kunnen verkopen, online en in fysieke winkels.
Russische webwinkel

Ondanks al het potentieel wat Rusland te bieden heeft, kan het nogal uitdagend zijn om op de Russisch markt te kunnen starten. Begin eens met het professioneel laten vertalen van je webwinkel naar de Russische taal, voer creditcard betalingen door als je dat nog niet hebt en zorg dat je je producten kunt leveren in Rusland. Hierna zou je kunnen starten met gelokaliseerde [zoekmachine]marketing en/of andere promotionele activiteiten.

De Russische internetmarkt blijft groeien de komende jaren. De vraag is niet of je Rusland moet gaan, maar wanneer je gaat!

Gerelateerde blogs

9 juli 2019
WordPress bezit meer dan 50% van het CMS-marktaandeel. Wist jij dat meer dan 30% van de 10 miljoen populairste websites gebruik maakt van het CMS-systeem van WordPress. Het is nog steeds het populairste CMS-systeem voor de ervaren- en onervaren...
28 mei 2019
Kwaliteit is één van de belangrijkste factoren tijdens het vertalen van jouw documenten. Goedkoop is duurkoop en kan je op de langere termijn meer kosten dan je vooraf voor ogen had. Eén van onze sterke punten is dat wij altijd voor de hoogst...