Vorig week hebben we een blog gepubliceerd betreffende top 10 vertaalblunders in de marketing. We hebben toen nummer 10 t/m 6. Vandaag gaan we dus verder met de top 5.

Op nummer 5 staat het babyvoedselmerk Gerber. Toen ze hun producten in Afrika wouden exploiteren gebruikten ze echter hetzelfde etiket als in de Verenigde Staten. Op het etiket was een foto van een lachende baby te zien. Na enige tijd kwamen ze erachter dat lang niet alle mensen in Afrika kunnen lezen en daarom foto’s van de ingrediënten op het etiket zetten.

Nummer 4 wordt bezet door Clairol, een krultang fabrikant. Toen zij hun merk ‘Mist Stick’ inzetten in Duitsland was Clairol zich er niet van bewust dat Duitsers ‘mist’ associëren met mest.

De top 3 wordt ingeluid met het Zweedse stofzuigermerk Electrolux, waar kwaliteit normaal gesproken voorop staat. Behalve in de Verenigde Staten, daar lanceerden zij namelijk een marketingcampagne met als slogan ‘Nothing sucks like an Electrolux’.

De runner-up, het Amerikaanse biermerk Coors, sloeg volledig de plank mis wanneer zij haar slogan in het Spaans vertaalden. Hun slogan ‘Turn it loose’ in het Spaans betekent namelijk ‘Suffer from Diarrhea’, wat niet erg bevorderlijk was voor de verkoop.

En dan is het eindelijk zover… De “winnaar” (of loser) van deze top 10 is The Dairy Association, bekend van de slogan ‘Got Milk?’. Eenmaal vertaald naar het Spaans (Mexicaans) werd het ‘Ben je zogende?’.

En dat waren ze dan, de grootste vertaalblunders in de marketingwereld sinds het bestaan van onze mensheid. Ben jij het niet eens met deze top 10 en/of ken jij nog een paar leuke? Vertel het ons door hieronder te reageren!

Gerelateerde blogs

9 juli 2019
WordPress bezit meer dan 50% van het CMS-marktaandeel. Wist jij dat meer dan 30% van de 10 miljoen populairste websites gebruik maakt van het CMS-systeem van WordPress. Het is nog steeds het populairste CMS-systeem voor de ervaren- en onervaren...
28 mei 2019
Kwaliteit is één van de belangrijkste factoren tijdens het vertalen van jouw documenten. Goedkoop is duurkoop en kan je op de langere termijn meer kosten dan je vooraf voor ogen had. Eén van onze sterke punten is dat wij altijd voor de hoogst...