Veel ondernemers met succesvolle Nederlandse webwinkels kiezen voor Duitsland in hun missie naar internationaal succes. Is Duitsland echter wel zo’n goede keuze om je te vestigen? En betreft het slechts het vertalen van de webwinkel of zijn er andere variabelen waar rekening mee te houden…?

Waarom naar Duitsland gaan met een webwinkel?

Een webwinkel in Duitsland klinkt natuurlijk aanlokkelijk. De kaart van Europa doet immers blijken dat Duitsland immens groot is vergeleken bij ons nietige Nederland. Maar is het wel zo interessant voor de Nederlandse internetondernemer?

De infographic hieronder laat zien waarom het wel interessant is om je als e-commerce partij te vestigen in Duitsland.

Een goede vertaling Duits

Een eerste stap in het veroveren van de Duitse markt is het laten vertalen van uw webwinkel. Bij het vertalen naar het Duits is het van uiterst belang dat de teksten goed afgestemd worden op de Duitse doelgroep. Duitsers zijn immers geen Nederlanders.

Waar het in Nederland normaal is om teksten wat luchtig te houden, is dit in Duitsland juist heel ongebruikelijk. Bij onze oosterburen is het belangrijk om rekening te houden met de “Duitse degelijkheid”. Teksten dienen formeel te zijn en de lezer dient te aller tijde met ‘Sie’ (u en uw) worden aangesproken.
Een native-speaker kan hierbij uitkomst bieden. Een native-speaker, oftewel een moedertaalspreker, is geboren en getogen in het land waarvoor de vertaling bestemd is. Deze native-speakers zijn bekend met de cultuur en voelen goed aan wanneer zinnen net iets anders geformuleerd dienen te worden dan in het Nederlands.

Enkele conversieverhogende tips

Naast een uitstekende vertaling Duits is er namelijk meer nodig om succesvol te zijn in Duitsland met een webwinkel of website. Onderzoek wijst uit dat slechts 15% van de Duitsers op niet Duitse webwinkel over gaat tot bestellen oftewel “converteert” zoals de online marketeer dat zo mooi noemt.

Hieronder geven wij enkele tips om de conversie van uw Duitse webwinkel te verhogen, naast het goed vertalen van de website:

Een Duits adres, telefoonnummer en e-mailadres

Vraag uzelf eens af. Koopt u liever bij een Nederlands of Duits bedrijf? Het gros van uw Duitse doelgroep wil bestellen bij een Duits bedrijf, omdat zij dan onder andere verzekerd zijn van een antwoord in de eigen taal. Daarnaast heeft men er meer vertrouwen in dat eventuele problemen sneller worden opgelost met een binnenlandse partij. Een Duits adres, e-mail adres en telefoonnummer heeft daarom sterk de voorkeur.

Snel antwoorden in correct Duits op vragen en orders

Om meer te verkopen is het dus van belang om zo Duits mogelijk over te komen. Als er in “steenkolenduits” wordt gereageerd op orders of vragen kan een Duitse klant alsnog afhaken. Tegen geringe kosten kan dit verzorgd worden door de partner van ons vertaalbureau. Onze partner heeft een vestiging in Duitsland waar mensen na een goede briefing bijna alle vragen over uw bedrijfsproces beantwoorden. Uw briefing wordt gehouden met het personeel van de Nederlandse vestiging. Alle telefoontjes en e-mails worden afgehandeld door behulpzame en verkoopvaardige Duitse medewerkers.

Duitse keurmerken

Net als Nederlandse consumenten hechten Duitse consumenten waarde aan een keurmerk. In Nederland is het meest toonaangevende keurmerk het Thuiswinkel Waarborg. Op de Duitse markt zijn er meerdere keurmerken aanwezig. De meest voorkomende zijn het ‘Trusted Shops‘, ‘TÜV safer-shopping‘ en het ‘Eurolabel‘ keurmerk.

Heeft u zelf ervaring met een webwinkel in Duitsland? Dan hoor ik graag meer tips die bij hebben gedragen aan uw internationaal succes.

Gerelateerde blogs

9 juli 2019
WordPress bezit meer dan 50% van het CMS-marktaandeel. Wist jij dat meer dan 30% van de 10 miljoen populairste websites gebruik maakt van het CMS-systeem van WordPress. Het is nog steeds het populairste CMS-systeem voor de ervaren- en onervaren...
28 mei 2019
Kwaliteit is één van de belangrijkste factoren tijdens het vertalen van jouw documenten. Goedkoop is duurkoop en kan je op de langere termijn meer kosten dan je vooraf voor ogen had. Eén van onze sterke punten is dat wij altijd voor de hoogst...