Het bedrijfsleven grijpt steeds vaker zijn kansen in het buitenland, zo ook in Frankrijk. De meeste ondernemers kennen Frankrijk voor een deel vooral door vakantie-ervaringen. Toerisme is een van de grootste primaire sectoren in de Franse economie. Tevens is Frankrijk ook één van de belangrijkste handelspartners van Nederland. Maar wat zijn de Do's and Dont's bij het zakendoen in Frankrijk? In het onderstaande overzicht zijn door ondernemers tips gegeven over hun cultuur en wat de beste aanpak is.

Met 64 miljoen consumenten en een oppervlak van 550.000 km2, is het tevens de derde economie van Europa. Belangrijke sectoren behalve toerisme zijn landbouw, energie, de spoorwegindustrie, chemie, lucht- en ruimtevaart, wapens en natuurlijk luxe producten als parfum, leder en haute couture.

Frans taal

Van vakantie kennen wij het allemaal: Jouw Franse gesprekspartner spreekt doorgaans geen Engels. Hoewel zakengesprekken in het Engels steeds gebruikelijker worden, voert het Frans nog altijd de boventoon. Zorg daarom dat je (op z'n minste een beetje) Frans spreekt. Een andere optie is het regelen van een tolk.

Communicatiestoornissen

Voor wie zaken wilt gaan doen in het buitenland is het vanzelfsprekend belangrijk goed de markt te onderzoeken, maar ook kennis van de taal en de cultuur is van groot belang. Opvattingen die Fransen en Nederlanders over elkaar hebben leiden maar al te vaak tot communicatiestoornissen. Anders dan de gemiddelde Nederlander, is de prijs voor de Fransman niet alles – al kunnen de inkopers keihard onderhandelen. Maar een persoonlijke relatie is een absolute voorwaarde om überhaupt zaken te kunnen doen. Voor meer informatie en advies over markten, vestigingsmogelijkheden en overnamekandidaten of handelspartners in Frankrijk kun je als internationale ondernemer kosteloos terecht bij de Invest in France Agency van het Franse ministerie van Economische Zaken.

Directheid

Anders dan Nederlanders communiceren Fransen niet zo direct. Nederlanders komen sneller ter zake, daarentegen is het in Frankrijk gebruikelijker om eerst uitgebreid met elkaar kennis te maken. Hierin worden onder andere gesproken over privézaken alvorens er daadwerkelijk wordt begonnen met het zakendoen. Het is bijvoorbeeld zeer gebruikelijk om te gaan lunchen of dineren. Veelal wordt tijdens het toetje pas echt over zaken gesproken.

Bedrijfscultuur

Franse bedrijven hebben in vergelijking met Nederlandse bedrijven vaak een strakkere hiërarchische structuur. Fransen stellen het op prijs als snel duidelijk wordt wie welke beslissingsbevoegdheid heeft bij een potentiële zakenpartner.

  • Informeer welke positie jouw contactpersoon binnen de organisatie heeft. Je voorkomt daarmee dat onderhandelingen langer duren dan nodig.
  • Goede service is van essentieel belang voor veel Franse bedrijven. Zorg dat het geen gebakken lucht is en dat je deze ook daadwerkelijk kan bieden.

Onderhandelen

  • De nieuwe generatie Fransen heeft een commerciëlere instelling en is sterk beïnvloed door de Amerikaanse zakencultuur.
  • Een Fransman moet een goed gevoel hebben bij de zakenpartner. Pak het dus bescheiden en vriendelijk aan, maak oprecht contact.
    Werk samen met een Franse partner. Een lokale partner biedt voordelen; Franse bedrijven hebben een sterke voorkeur voor een bedrijf uit eigen regio.

Betalen op zijn Frans

En dan is er natuurlijk nog de kwestie van het betalen. Ten onrechte hebben de Fransen de reputatie de slechtste betalers van Europa te zijn. Uit onderzoekt is gebleken dat 99 % van de Franse schuldenaars zijn rekeningen betaalt. Maar dan wel op hun manier: met leverancierskrediet, want geen Fransman wil zakendoen zonder.

Zo is er een tevens aantal ongeschreven regels voor het omgaan met debiteuren. Telefonisch een betalingsherinnering plegen heeft bijvoorbeeld een sterk effect in tegenstelling tot een schriftelijke betalingsherinnering. Tevens het liefst nog vóór de vervaldag. Wie zich daar niet aan houdt, kan helaas lang op zijn geld wachten.

© Copyright 2024 - Vertaalbureau Perfect B.V.