De internationale handel zal in Europa tot een waarde stijgen van 36 miljard. Dit creëert natuurlijk geweldige kansen voor webwinkeliers en wil je een buitenlandse markt gaan betreden. Je bent echter een nieuwe speler en nog onbekend in die markt. Hoe win je dan het vertrouwen van je potentiële klanten en laat je ze voor jou kiezen? We geven je 5 tips.

1. Spreek de doelgroep aan in zijn of haar eigen taal

Internationale handel begint bij het doorbreken van de taalbarrière. Wil je serieus genomen worden, dan zal je tenminste dezelfde taal moeten spreken. Meer uitdagend, maar niet minder belangrijk, is om ook aan te sluiten op de cultuur en gewoontes die bij een bepaalde taal horen.

2. Maak een uitmuntende eerste indruk

Zoals je weet is de eerste indruk heel belangrijk, je hebt geen tweede kans voor een eerste indruk. Om een goede eerste indruk te maken moet je website of webshop tot in de puntjes uitgewerkt zijn, heb je wel een zoekfunctie? Zijn je (product)afbeeldingen van hoge kwaliteit en begeleid de tekst de afbeelding goed? Of nog belangrijker is je website gebruiksvriendelijk en voorzien van een logische navigatie. Denk hiernaast aan het lokaliseren van je website of webshop, bijvoorbeeld valuta, datumnotities of schrijfwijze van dimensies voor productafmetingen.

3. Sluit je aan bij een keurmerk

Vertrouwen kun je niet kopen, een keurmerk wel. Veel internet shoppers hechten waarde aan een webwinkel keurmerk. Elk keurmerk heeft een geschillencommissie, een keurmerk komt vrijwel altijd op voor de belangen van de consument. Een bekend Europees keurmerk is Trusted shops. Zij bieden een kopersbescherming voor uw klanten, wat een aankoop een stuk laagdrempeliger maakt.

4. Bied achteraf betalingen aan

In meerdere Europese landen is het gebruikelijk om achteraf te betalen, denk bijvoorbeeld aan Zweden of Duitsland. Maar ook Nederland is achteraf betalen in opkomst. Achteraf betalen is hetzelfde als kopen op factuur. Vooral bij nieuwe klanten is achteraf betalen een optie die vertrouwen wekt, aangezien nieuwe klanten nog niet bekend zijn met het product de service. Met het aanbieden van bijvoorbeeld Klarna kun je online vertrouwen winnen.

5. Laat je bestaande klanten spreken

De meeste klanten hechten veel waarde aan klantbeoordelingen en sociale bewijzen. Je kan bijvoorbeeld laten zien hoeveel klanten een bepaald product al hebben gekocht en wat het populairste product is. Om tot goede klantbeoordelingen te kunnen komen zal je service moeten bieden, hele goede service. Een hoge servicestandaard levert logischerwijs goede klantbeoordelingen op. Verder is het ook raadzaam om authentieke klantbeoordelingen te verzamelen, je kunt wel roepen dat je de beste bent, maar als bestaande klanten dit bevestigen komt het veel geloofwaardiger over.

Om het [online] vertrouwen van je buitenlandse klanten te winnen is misschien een lange adem nodig, maar met deze 5 tips kun je vliegende start maken. En zoals we wel vaker afsluiten, het begint met vertalen!

Gerelateerde blogs

9 juli 2019
WordPress bezit meer dan 50% van het CMS-marktaandeel. Wist jij dat meer dan 30% van de 10 miljoen populairste websites gebruik maakt van het CMS-systeem van WordPress. Het is nog steeds het populairste CMS-systeem voor de ervaren- en onervaren...
28 mei 2019
Kwaliteit is één van de belangrijkste factoren tijdens het vertalen van jouw documenten. Goedkoop is duurkoop en kan je op de langere termijn meer kosten dan je vooraf voor ogen had. Eén van onze sterke punten is dat wij altijd voor de hoogst...