Italië is een populaire vakantiebestemming onder de Nederlanders, of het nou komt  door het heerlijke weer, de typische mediterrane landschappen of de Italiaanse cuisine, het land is erg gewild onder de Nederlanders. Wat vaak vergeten wordt, is dat Italië naast een populair vakantieland ook een belangrijk exportland is. Italië is zelfs het 6e belangrijkste exportland voor Nederland. Het is dus zeker het overwegen waard om je producten of diensten te promoten in Italië.

Uiteraard dien je bij het zakendoen in Italië rekening te houden met taal & cultuur verschillen, maar ook levertermijnen en het zoeken van de juiste contacten zijn dingen om rekening mee te houden. We hebben een aantal tips voor je die je eigenlijk moet lezen voordat je begint met zakendoen in Italië.

Bouw een netwerk op

Dit is van groot belang, door het kennen van de juiste mensen is logisch dat je kans op succes groter wordt. Probeer met zoveel mogelijk mensen een praatje te maken als je eenmaal in Italië bent. Zelfs een praatje met de lokale bakker kan je verder helpen met het ondernemerschap. Des te meer Italianen je leert kennen, des te beter je in kan spelen op hun behoeften.

Koffie: leer en inspireer

Koffie is meer dan een drankje voor Italianen, het is een geniet momentje dat rust creëert op een drukke werkdag. Italianen drinken meestal vaker op een dag een bakje koffie, een cappuccino bijvoorbeeld wordt alleen in de ochtend gedronken en nooit vlak voor of na het eten. Daarnaast is het gebruikelijk om een kleine bak te drinken na het middageten, het liefst een espresso. Probeer eens een Corretto, Italianen zijn er dol op! Leer van deze gewoontes en pas ze toe. Door dit te doen, beschouwen Italianen jouw eerder als ingeburgerd en doen ze sneller zaken met jouw bedrijf.

Wees niet kritisch over Italië

Italianen zijn erg nationalistisch en stellen het zeker niet op prijs als je een kritische opmerking maakt over het land of haar leider, de maffia, religie of andere gerelateerde Italiaanse stereotypen. Italianen vinden het vooral leuk om te praten over zaken als wijn, eten, films, muziek, mode en reizen. Maar ook onderwerpen als voetbal kunnen goed in de smaak vallen.

Voorkom dubieuze debiteuren

Als u eenmaal klanten in Italië heeft gevonden en u gaat ook daadwerkelijk leveren, houd dan van te voren rekening met het opstellen van de juiste betalings- en leveringscondities. Italianen kunnen het op tijd betalen snel aan hun laars lappen, als er niet duidelijk een betalingsvoorwaarde is overeengekomen. Zorg dat u dit schriftelijk vast legt! Kijk voordat u met een partij in zee gaat ook goed naar de kredietwaardigheid van het desbetreffende bedrijf, dit kan u doen d.m.v. referenties of een “visura camerale” dit is een soort van KVK uittreksel.

Tot slot: Laat uw klantcommunicatie vertalen

Het is vanzelfsprekend dat je geen Nederlandse e-mails e.d. stuurt naar je Italiaanse klanten, om een professionele indruk te kunnen maken dien je al je klantcommunicatie laten vertalen naar het Italiaans en indien mogelijk het Engels. Denk bij klantcommunicatie onder andere aan:

  • Standaard E-mails
  • Facturen
  • Je website
  • Algemene voorwaarden
  • Brochures en ander drukwerk

Een ervaren Italiaans vertaalbureau kan je het beste helpen bij het vertalen. Ervaren Italiaanse vertalers opgevoed en wonend in Italië zijn het beste bekend met de Italiaanse taal en cultuur. Het laten vertalen van teksten doorbreekt de taalbarrière tijdens het zakendoen in Italië en zorgt ervoor dat jij en je bedrijf serieus genomen wordt. Zakendoen in Italië is anders dan in Nederland, maar als er rekening wordt gehouden met de genoemde tips dan ben je al een heel eind. Start dit jaar nog met zakendoen in Italië en begin bij het vertalen van je klantcommunicatie!

Gerelateerde blogs

9 juli 2019
WordPress bezit meer dan 50% van het CMS-marktaandeel. Wist jij dat meer dan 30% van de 10 miljoen populairste websites gebruik maakt van het CMS-systeem van WordPress. Het is nog steeds het populairste CMS-systeem voor de ervaren- en onervaren...
28 mei 2019
Kwaliteit is één van de belangrijkste factoren tijdens het vertalen van jouw documenten. Goedkoop is duurkoop en kan je op de langere termijn meer kosten dan je vooraf voor ogen had. Eén van onze sterke punten is dat wij altijd voor de hoogst...