Op 6 februari is actiegroep Duits een campagne gestart om de Duitse taal onder scholieren te promoten. Met een knaloranje ‘Mach-mit-Mobil’ gaan ze scholen langs om het belang van de Duitse taal door te geven. Door middel van modern lesmateriaal, boeken, muziek, films, kaarten, spellen en gadgets wil men de scholier duidelijk maken welke voordelen het goed beheersen van de Duitse taal heeft.
Het Nederlandse bedrijfsleven zit te springen om personeel dat het Duits goed beheerst. De interesse voor het vak Duits laat onder scholieren te wensen over, zo bleek recentelijk ook uit onderzoek van het Duitsland Instituut. Toch kende het vak Duits onder studenten op het HBO en Universiteit wél een stijging.
Vanuit de ‘Mach-mit-Mobil’ worden verschillende activiteiten georganiseerd. Naast het informeren aan scholieren kunnen ook ouders en leraren over de voordelen van het Duits worden ingelicht. “We willen met de trainingen van de ‘Mach-mit-Mobil’ onbekende facetten van Duitsland onder de aandacht brengen en het schoolvak Duits verrijken”, zegt Lydia Böttger, één van de twee Goethe-docenten die de auto bemannen. Zij en haar collega zijn speciaal voor dit doel opgeleid en kunnen laten zien hoe je een taal communicatief en praktijkgericht leert en toepast.
De Actiegroep Duits is een initiatief van het Goethe Institut, het Duitsland Instituut Amsterdam, de Nederlands-Duitse Handelskamer (DNHK) en de Duitse Ambassade in Den Haag. Deze organisaties maken zich samen sterk voor Duitse taal in Nederland.