Inmiddels is het alweer vijf jaar geleden dat wij het collectief ondernemerschap voor het eerst in de praktijk hebben gebracht. We hebben er destijds zelfs een eigen model voor in het leven geroepen: het VBP-model. Wat dit betekent? Ten eerste dat onze teams en medewerkers niet top-down aangestuurd worden, maar dat er sprake is van zelfsturing. Ten tweede dat alle winst boven de tien procent onder onze medewerkers verdeeld wordt. We krijgen regelmatig de vraag wat het collectief ondernemerschap onze medewerkers en onze organisatie brengt de laatste tijd. Je leest onze resultaten in dit blog.

Resultaat 1: een mooie bonus en meer saamhorigheid

Zoals we in de inleiding al schreven wordt alle winst boven de tien procent verdeeld onder onze medewerkers. Concreet houdt dit in dat onze medewerkers de afgelopen vijf jaar twee tot vier maandsalarissen extra kregen, met 2018 als beste jaar tot nu toe. De bonus wordt overigens verdeeld op basis van tijd, niet op basis van de hoogte van het salaris. Dat werkt simpel: iemand die 20 uur per week werkt ontvangt de helft van iemand die 40 uur per week werkt. Met deze verdeling willen wij bijdragen aan een oplossing voor een belangrijke uitdaging in een globaliserende wereld: groeiende ongelijkheid. Waar in diverse organisaties alleen de aandeelhouders of verkopers profiteren van bovengemiddelde resultaten, terwijl de mensen op de werkvloer het waar moeten maken, bevordert onze collectieve winstdeling het groepsbelang. De manier waarop wij ‘de koek’ verdelen creëert meer gelijkheid en saamhorigheid.

Resultaat 2: een betere balans en een bijdrage aan geluk

Doordat wij werken op basis van zelfsturing kunnen medewerkers naast hun verantwoordelijkheid ook hun vrijheid nemen. Ze kunnen hun dag indelen zoals zij dat willen. Iemand die later wil beginnen, kan dat doen. Iemand die een keer een langere pauze nodig heeft, neemt die pauze. Maar die vrijheid zit in meer dingen. In persoonlijk leiderschap, bijvoorbeeld. Het is geweldig om te zien dat onze medewerkers met eigen ideeën komen en sneller hun gevoelens uiten en zo meer zichzelf kunen zijn. Het resultaat: gelukkige medewerkers, een hogere medewerkertevredenheid dan voorheen en een laag verloop. Zo draagt het vbp model wij aan onze waarden.

Resultaat 3: betere communicatie

Meer dan in een gemiddelde organisatie hebben onze medewerkers inzicht in belangrijke informatie. Iedere maand worden bijvoorbeeld de winst- en verliesrekening en de balans gedeeld. Doordat alle gegevens open en transparant zijn, stellen medewerkers betere vragen, zijn zij gezond kritisch en komen er regelmatig goede discussies op gang. Daarbij is er sprake van gelijkwaardigheid, zonder behoefte aan hiërarchie of consensus. Maar ook feedback geven en ontvangen is bij ons meer dan gemiddeld aan de orde van de dag. Deze feedback gebruiken we voor onze persoonlijke ontwikkeling, maar ook voor de ontwikkeling van onze functies Zo kunnen we samen beter worden.

Resultaat 4: sneller kunnen veranderen

Bij ons is iedereen mede-ondernemer. Extrinsieke motivaties - zoals status – zijn er minder en daar zijn intrinsieke motivaties - zoals zelfontplooiing en betekenisvol zijn - voor in de plaats gekomen. Onze medewerkers doen waarvan ze voelen dat het goed is voor ons bedrijf en onze klanten. Onze organisatie kun je daardoor eigenlijk vergelijken met een voetbalteam. De spelers voelen aan wat er nodig is, bepalen samen in het veld de tactiek en sturen gezamenlijk het team in de juiste richting. Het resultaat: veranderingen hoeven niet van bovenaf opgelegd te worden; die ontstaan voortdurend, spontaan, altijd en overal en meestal zonder te veel moeite. Een goed voorbeeld? Het nieuwe CRM-systeem dat onze ICT-afdeling zelf heeft ontwikkeld. Onze developers zagen belangrijke voordelen van een nieuw CRM-systeem. En hoewel dit een belangrijke verandering is, kregen zij tóch de kans om hun idee in de praktijk neer te zetten. Inmiddels werken we alweer een paar maanden met een innovatief nieuw systeem.

De nadelen van collectief ondernemerschap en vooruitblik

“Zijn er ook nadelen?”, is een vraag die ons ook wel eens gesteld wordt. En wij kunnen zeggen: “Ja, uiteraard.” Natuurlijk, deze manier van werken moet bij de bedrijfscultuur, maar ook bij de medewerkers passen. En doordat er vaker wordt meegedacht dan wanneer medewerkers minder betrokken zijn ontstaat er soms tegenwind. Maar zonder tegenwind stijgt een vlieger niet op. Na vijf jaar zijn we tevreden met wat we bereikt hebben. Het team wordt steeds beter in het toepassen van ondernemerschap en vrijheid in verbondenheid en gezien het goede resultaat in 2018 verwachten we nog veel mooie ontwikkelingen. Wellicht spreken sommige inzichten jou ook aan?

Wij helpen je graag met jouw vertalingen

Wij helpen dagelijks zowel kleine als grote bedrijven en organisaties hun internationale potentie te benutten. Wij denken met je mee en geven graag advies over de mogelijkheden. Interesse? Vraag dan een vrijblijvende offerte aan!

Vrijblijvende offerte aanvragen >
Opdrachtgevers beoordelen ons gemiddeld met een 9.3 op basis van 488 beoordelingen
Blij verrast ben ik door de communicatie, snelheid en de geleverde kwaliteit van Vertaalbureau Perfect!
Bart van Liempd - Randstad
Randstad logo wit

Wij vertalen met veel plezier en aandacht voor deze klanten

Koninklijke Grolsch

Sinds medio 2015 werken we erg prettig samen met Vertaalbureau Perfect. Indien nodig altijd een hele snelle en correcte levering van vertalingen. Professionele aanpak en goede afspraken!

Ivanka Munsterhuis

Zalando

Aan de hand van een perfecte eerste proefvertaling kregen wij direct vertrouwen. Persoonlijk hebben wij de stijl van de vertaling besproken. Er is een terminologielijst opgesteld en deze is perfect aangehouden.

Elseline Tolhoek

NOS

Onze diverse vertaalaanvragen brengen wij graag bij één vaste partner onder. Duidelijke afspraken zorgen voor een efficiënte werkwijze. Kwaliteit is voor ons net zo belangrijk als voor Vertaalbureau Perfect.

NOS

Gecertificeerd vertaalbureau met kwaliteitsgarantie

Wij behoren tot de selecte groep vertaalbureaus die zowel ISO-9001 als ISO-17100 gecertificeerd zijn. Daarnaast geldt voor elke professionele vertaling een kwaliteitsgarantie. Elke dag een beetje beter worden is ons streven. Dit doen we al ruim negen jaar.

Meer over onze kwaliteit en garantie >
Gecertificeerd vertaalbureau met kwaliteitsgarantie

Onze werkwijze om tot een perfecte vertaling te komen

De weg naar de perfecte vertaling laat onze werkwijze zien. Deze heeft gezorgd voor onze goede prijs-kwaliteitverhouding, uitstekende beoordelingen en vele tevreden klanten. Elke vertaalopdracht doorloopt een aantal stappen:

Offerteaanvraag

Offerteaanvraag

We ontvangen je teksten, wensen en sturen een passend voorstel.
Revisie en oplevering

Revisie en oplevering

De revisor reviseert de vertaling en wij leveren jou de vertaling.
Kwaliteitsgarantie

Kwaliteitsgarantie

Ook na de levering blijf je verzekerd van onze kwaliteitsgarantie.

Het vertaalbureau dat de vaktaal van jouw doelgroep spreekt

Jaarlijks vertalen wij voor ruim 2.000 uiteenlopende organisaties en worden onze teksten in alle windstreken gelezen. Ons team van in-house vertalers en taalspecialisten vindt de terminologie en toon waar jij mee verder kunt.

Bekijk al onze taalspecialismen >

We ontmoeten je graag persoonlijk, maar ontdek hier vast wie we zijn

Ons team bestaat uit native vertalers en mensen met verschillende expertises en achtergronden. We begrijpen jouw invalshoek en we vullen elkaar goed aan, waardoor we je met bijna elke vertaalopdracht kunnen helpen.
Ontmoet de mensen in ons team >