Droom jij er ook van om internationaal te ondernemen? Maar hoe vind jij je weg in het buitenland? Hoe kom jij in aanraking met betrouwbare afnemers? In dit artikel bespreken we graag met jou de belangrijkste punten waar jij op moet letten en wat de valkuilen zijn wanneer je internationaal gaat ondernemen.
Hieronder hebben we een overzicht opgesteld met de grootste valkuilen van ondernemers die de stap naar het buitenland hebben gemaakt:
- Onvoldoende voorbereiding
- De belasting
- Aansprakelijkheid en producteisen
- Onbetrouwbare leveranciers en afnemers
- Impact op je bedrijfswebsite en buitenlandse campagne
Onvoldoende voorbereiding om internationaal te ondernemen
Of je nou te maken krijgt met het importeren of exporteren van producten aan B2C of B2B, een ander land vraagt nou eenmaal om een goede voorbereiding. Hoe gaat men om met aansprakelijkheid? Wat zijn de producteisen en hoe is de belasting op detailniveau geregeld voor het specifieke land? Allemaal vragen waar je wel een antwoord op moet hebben.
Stel daarom vooraf een plan op, bekijk fouten van andere ondernemers en zorg dat je vooraf informatie inwint bij betrouwbare instanties zoals de KVK | internationaal ondernemen.
Betrouwbare afnemers en leveranciers waarmee jij internationaal kunt ondernemen!
Je leveranciers en afnemers zijn één van de belangrijkste elementen om succesvol internationaal te ondernemen. Je moet kunnen bouwen op de partijen waar jij mee samenwerkt. Betrouwbaarheid is een belangrijke factor voor bedrijven in het buitenland evenals in Nederland. Het is daarom verstandig om vooraf goed in te calculeren wat het risico is met je buitenlandse afnemers en leveranciers. Hoe gaat men om met ondersteuning? Is het bedrijf financieel gezond en heb je meerdere mogelijkheden?
Je wil nou eenmaal zekerheid en je wilt zeker als exporteur er zeker van zijn dat je partners je betalen voor de geleverde goederen. Je kunt op diverse manieren je risico’s verkleinen, het is echter vooraf verstandig om je hier goed in te verdiepen!
Impact op je bedrijfswebsite en start van je buitenlandse campagne.
Hoe vind jij betrouwbare afnemers en leveranciers? Hoe bereik je particulieren in het buitenland en hoe ga jij jouw diensten aanbieden? Je promotionele campagnes kunnen op meerdere fronten worden uitgevoerd.
Aan de basis van iedere internationale campagne staat je website. Je website is nou eenmaal één van de eerste dingen die een potentiële klant, leverancier of afnemer controleert om een beter beeld van jouw bedrijf te krijgen. Zorg dus dat je website staat als een huis en denk goed na over de te nemen stappen om je website te vertalen.
Onze ervaren SEO-vertalers denken niet alleen met jou mee over de ‘tone of voice’, maar denken ook mee aan de vindbaarheid van je website binnen het specifieke land. Waar zoekt jouw doelgroep op en hoe kun je jouw doelgroep het beste benaderen?
Een veelgemaakte fout is dat men de werkzaamheden voor het omzetten van de website te licht opvat. Er kunnen op het begin veel fouten gemaakt worden die niet zonder consequenties terug te draaien zijn. Laat je daarom goed informeren door onze SEO-vertalers!
Om jou meer houvast te geven hebben wij ook nog aanvullende artikelen omtrent het internationaal ondernemen. Wil je graag jouw bedrijfswebsite laten vertalen? Neem dan contact op of vraag direct een vrijblijvende offerte aan.
Bekijk daarom ook eens onze andere artikelen: