Suzanna van der Laan, mede-eigenaar van BoekenBusiness:

“We richten ons op ondernemers en kennisprofessionals die een boek willen om hun expertise en hun visie te delen. Veel van deze ondernemers weten niet hoe ze het aan moeten pakken. Daarom bieden we een totaalpakket: van het uitwerken van de eerste ideeën tot en met de marketing en verkoop van het uitgegeven boek. We koppelen ze aan een goede uitgever of begeleiden bij het uitgeven in eigen beheer. Maar voor de meeste ondernemers zit de grootste meerwaarde al in die eerste stap, waarbij we zakelijk meedenken en een goed vermarktbaar concept uitdenken voor het boek.”

Wat maakt een zakelijk boek echt succesvol?

“Succes is voor iedereen anders en is niet per se afhankelijk van de verkoopcijfers. Dat is een misvatting waar veel ondernemers zich door laten afschrikken: ze zijn bang te floppen als ze weinig boeken verkopen. Daarom is het nodig om vooraf je doelen te formuleren.

De een wil zichtbaarder worden en zo meer klanten trekken en meer omzet genereren. Als hij of zij dat door het boek weet te bereiken, dan is het voor die auteur succesvol. Een ander wil graag gezien worden als expert, als autoriteit op zijn vakgebied en wil bijvoorbeeld gevraagd worden voor interviews of als spreker op grote podia.

Een derde wil graag een passief inkomen creëren via online programma’s en het boek inzetten in de marketing. Dan kun je je boek bij wijze van spreken gratis weggeven, maar als dat boek als vliegwiel gaat werken in de marketing, dan ben je succesvol.

Als je vooraf je zakelijke doelen duidelijk hebt, dan weet je beter waar je op moet inzetten en wanneer het een succes voor je is.”

Op welke manier ontzorgen jullie auteurs het meest?

“Het meest door het boek voor ze te schrijven. We werken met een team van ghostwriters die als de ‘pen’ van de auteur fungeren. Dat is een ideale oplossing voor drukke ondernemers die wel de meerwaarde van het boek zien, maar geen ruimte hebben om het zelf te schrijven. Een goede ghostwriter vertaalt het gedachtegoed en de visie van de auteur naar een sterk en lezenswaardig verhaal, en weet het zo te schrijven dat de ‘tone of voice’ van de auteur er duidelijk in terug te vinden is. Auteurs kregen dat ook terug van hun omgeving: ‘Je boek leest als een trein. Ik herken jou er helemaal in.’

Kun je een (buitenlands) succesverhaal van een auteur delen?

“Zeker! De meeste auteurs die we begeleiden weten van hun boek een succes te maken, in ieder geval in Nederland. Verschillende stonden bijvoorbeeld op nummer 1 van de Managementboek Top 100. Maar buitenlands succes is een stuk moeilijker.

Auteurs willen vaak een vertaling van hun boek, en dat is op zich een goed idee. Zo’n boekvertaling is toch een heel goed visitekaartje. Maar als je geen zaken doet in het buitenland, er geen netwerk hebt of goede connecties, dan kun je wel je vertaling op Amazon.com te koop zetten, maar krijg je het amper verkocht.

Ik ken gelukkig uitzonderingen. Een schrijfster met een grote expertise op het gebied van hoogsensitiviteit bijvoorbeeld, weet al jarenlang een constante goede verkoop van de Engelse vertaling te realiseren. Dat gebeurde niet zomaar, dat kreeg ze voor elkaar door eerst nieuwe zakelijke contacten aan te boren in de VS en dit nieuwe zakelijke netwerk een boek te sturen voor een review. Daarmee had ze meteen al een paar ambassadeurs voor het boek die het in hun eigen netwerk wilden uitdragen. Ook een optreden in een goedbeluisterde podcast droeg bij aan haar zichtbaarheid in het Engelse taalgebied.”

Welke (internationale) trends zie je in de wereld van zakelijke boeken?

“Wat ik zie – in ieder geval in Nederland – is dat er voor zakelijke boeken nog altijd een goede markt is. Wel lijkt er duidelijk een verschuiving plaats te vinden in hoe de boeken worden uitgegeven. Auteurs kiezen vaker voor uitgeven in eigen beheer, waarbij ze zelf de professionele begeleiding inschakelen. De bekende, grote uitgevers zijn niet meer de heilige graal. Waar eigen beheer lange tijd het imago had van kwalitatief minderwaardige boeken (en voor een deel was dat ook zo), zie je nu dat er een enorme kwaliteitsslag is gemaakt en juist ondernemende auteurs investeren in professionele begeleiding van hoog niveau.”

© Copyright 2025 - Vertaalbureau Perfect B.V.

Paasactie! Van 16 april t/m 25 april

10% korting

op jouw offerteaanvraag

Bekijk de actievoorwaarden en gebruik de kortingscode: PASEN25

Offerte aanvragen
  Paasactie