Waarschijnlijk  bent u een ondernemer. Na een succesvolle introductie van uw product bent u in Nederland de grenzen van uw groei tegengekomen. Gelukkig is Nederland lid van de Europese Unie, waarbij vrij handelsverkeer mogelijk is met de gehele Europese Unie. U weet dat uw goederen waarschijnlijk ook zullen aanslaan in Spanje. Met meer dan 45 miljoen inwoners is deze markt 3 keer zo groot als de Nederlandse markt. Maar waar moet u aan denken bij het exporteren van uw goederen naar Spanje?

Een valkuil waar vaak onvoldoende rekening mee wordt gehouden zijn de culturele verschillen tussen de Nederlandse zakelijke markt en de Spaanse zakelijke markt. Er zijn natuurlijke culturele verschillen (denk aan bijvoorbeeld de siësta) te overwinnen en een taalbarrière te slechten, zeker omdat de Spaanse zakenmensen over het algemeen minder kennis hebben van de Engelse taal dan Nederlandse zakenmensen.

Om hierin optimaal de Spaanse markt te benaderen kan het handig zijn een Spaanse tussenpersoon te zoeken. Een Spaanse tussenpersoon is vertrouwd met de Spaanse markt en de gebruiken in het Spaanse zakenleven. Een goede tussenpersoon weet uw product of dienst naar iets waardevols voor de Spaanse markt te vertalen. Echter is het lastig een goede tussenpersoon te vinden, omdat de beste tussenpersonen nu eenmaal niet als eerste in de zoekmachines terugkomen.

In Spanje is er een uitgebreide traditie op het gebied van importeurs, waarop veel Spaanse handelsorganisaties actief zijn. Dit zijn vooral grote handelsorganisaties die kleinere, regionale handelsorganisaties bedienen voor de lokale markt. Door het grote aantal provincies in Spanje en autonomie van bepaalde regio’s (zoals Catatoni­e) is het noodzakelijk goed op de hoogte te zijn van de regionale verschillen, ook omdat het dus op het niveau van de regelgeving kan verschillen.

Verder is het ook handig rekening te houden met de economische verschillen in Spanje. Het Noord-oosten van Spanje is bijvoorbeeld aanzienlijk welvarender dan de rest van Spanje, Madrid uitgezonderd.

Voor ondernemers die willen kijken naar vakbeurzen in Spanje, het handig te kijken bij de Asociación de Ferias Españolas, waarbij de grootste beurscomplexen in Spanje zijn aangesloten. Zij organiseren samen meer dan 90% van de vakbeurzen in Spanje. Vooral de beurzen in Madrid, Barcelona, Bilbao, Zaragoza en Valencia hebben in Spanje een goede naam. Ondernemers kunnen hier in contact komen met hun Spaanse vakgenoten om vruchtbare samenwerkingen te laten ontstaan.

Spaans Perfect hoopt dat dit mee kan werken aan een succesvolle introductie van uw product op de Spaanse markt. Wij dragen daar natuurlijk graag een steentje aan bij door het vertalen van uw website en ander promotiemateriaal naar de Spaanse taal.

De beursfederatie: Associación de Ferias Españolas: www.afe.es

Brancheorganisatie voor handelsagenten: Asociación de Agentes Comerciales: www.cgac.es

Gerelateerde blogs

9 juli 2019
WordPress bezit meer dan 50% van het CMS-marktaandeel. Wist jij dat meer dan 30% van de 10 miljoen populairste websites gebruik maakt van het CMS-systeem van WordPress. Het is nog steeds het populairste CMS-systeem voor de ervaren- en onervaren...
28 mei 2019
Kwaliteit is één van de belangrijkste factoren tijdens het vertalen van jouw documenten. Goedkoop is duurkoop en kan je op de langere termijn meer kosten dan je vooraf voor ogen had. Eén van onze sterke punten is dat wij altijd voor de hoogst...