Waarschijnlijk denk jij, net als menig ander, dat de Spaanse markt door de crisis van 2008 een zeer onaantrekkelijke markt is. Maar deze crisis hoeft niet direct te betekenen dat deze markt voor jouw bedrijf niets kan opleveren, bovendien gaat het alweer steeds beter met de Spaanse markt die langzaam aan het opkrabbelen is. Spanje blijft daarom een land waar zeker marktkansen liggen voor vele (Nederlandse) bedrijven.

Innovatie en vernieuwing

Innovatie en vernieuwing kan bijvoorbeeld een grote rol hierbij spelen. Is jouw bedrijf vernieuwend en innovatief, en daarmee kostenbesparend? Zo kun je in Spanje de concurrentie voorblijven. Veel Spaanse bedrijven hanteren namelijk nog steeds een werkwijze waar wij eind jaren 80/90 reeds afscheid van hebben genomen. Dit betekent dus dat een frisse wind vanuit Noord-Europese bedrijven de Spaanse markt wel eens goed zou kunnen doen.

Website vertalen naar het Spaans

Denk je erover om te internationaliseren, en bijvoorbeeld jouw website te laten vertalen naar het Spaans? Het is dan wel belangrijk om rekening te houden met cultuurverschillen. Niet alleen met betrekking tot de vertaling is dit belangrijk, om misverstanden te voorkomen in de communicatie met jouw doelgroep. Maar je moet ook rekening houden met cultuurverschillen wanneer je zaken gaat doen in Spanje. Spanjaarden houden over het algemeen namelijk niet zo van verandering, dus het zal wellicht moeilijk zijn om innovatieve ideeën aan de man te brengen.

Bij de Spaanse consument is vertrouwen daarom van essentieel belang. En vertrouwen wek je onder andere door een goed vertaalde website. Wanneer de klanten spelfouten en verkeerde zinsvolgordes tegenkomen op jouw website zullen zij snel het vertrouwen in jouw bedrijf verliezen. Vertaalbureau Perfect kan jouw website zo vertalen dat jouw doelgroep optimaal bereikt wordt.

Een aantal belangrijke tips:

  • Zorg dat je de taal goed kent (en dus ook al jouw documenten in het Spaans op orde heeft). Er wordt in Spanje namelijk nauwelijks Engels (en andere talen) gesproken.
  • Onderzoek goed op welk geografisch gebied je zich het beste kan richten. Het belangrijkste deel van de economie bevindt zich namelijk in Madrid en Barcelona.
  • Bepaal een goede strategie, denk hierbij aan prijzen, service etc. Ga je een netwerk van externe agenten inzetten, of hanteer je puur en alleen een Spaanse website?
  • Onderzoek de markt: is er behoefte aan jouw producten?
  • Houdt rekening met cultuurverschillen. Wanneer je jouw website door Vertaalbureau Perfect laat vertalen zullen wij hier in ieder geval rekening mee houden. Maar ook in verdere correspondentie is het belangrijk om daar rekening mee te houden.

Uiteindelijk zal het vertalen van jouw website altijd de eerste stap zijn. Het vertalen en onderhouden van jouw website is relatief goedkoop, terwijl er een grote kans is dat het vele malen meer oplevert dan wat het je gekost heeft.

Voorbeeld succesvol bedrijf in Spanje (website)

Een leuk voorbeeld van een bedrijf dat in Spanje een nichemarkt slim bedient is Appiehein.com.Zij richten zich uitsluitend op Nederlanders in Spanje, en verkopen dus Nederlandse supermarkt producten. De Nederlanders die niet in de buurt wonen van een supermarkt met Nederlandse producten maken erg veel gebruik van deze site.

Gerelateerde blogs

9 juli 2019
WordPress bezit meer dan 50% van het CMS-marktaandeel. Wist jij dat meer dan 30% van de 10 miljoen populairste websites gebruik maakt van het CMS-systeem van WordPress. Het is nog steeds het populairste CMS-systeem voor de ervaren- en onervaren...
28 mei 2019
Kwaliteit is één van de belangrijkste factoren tijdens het vertalen van jouw documenten. Goedkoop is duurkoop en kan je op de langere termijn meer kosten dan je vooraf voor ogen had. Eén van onze sterke punten is dat wij altijd voor de hoogst...