Je zult denken, bij een groot bedrijf zal er veel aandacht besteed worden aan reclame- campagnes en er wordt overal op gelet zodat er niets fout gaat. Er wordt veel geld geïnvesteerd, dus een kleine fout kan grote schade aanrichten. Hieronder een overzicht van grote bedrijven die grote fouten maakten met reclame- campagnes.

Vauxhall:

Het Britse automerk Vauxhall kwam een tijd geleden de Spaanse markt op met het nieuwe model ‘No Va’. In Spanje staat dit voor, ‘won’t go’ ofwel ‘gaat niet’. Geen goede reclame als het gaat om het verkopen van een auto.

Starbucks:

Duitsland werd helemaal volgeplakt met posters om Starbucks koffie te gaan drinken. ‘Enjoy your morning latte’ was de tekst die er op stond. Niet wetend dat ‘latte’ in Duitsland ‘erectie’ betekent. Een pijnlijke misser voor Starbucks.

Pepsi:

Pepsi kwam de Chinese markt op met de slogan: “Pepsi gives you zest for live”. Het werd echter iets verkeerd vertaald en het kwam er uit als “Pepsi brings your ancestors back from the grave”. Oftewel “Pepsi brengt je voorouders terug in leven”.

Coca Cola:

Nu we toch bij de Cola zijn, Coca Cola had ook problemen met het betreden van de Chinese Markt. Toen ze hun merknaam omzetten naar Chinese tekens, werd dit door verschillende Chinese dialecten uitgesproken als “bite the wax tadpole” of “female horse stuffed with wax”. In het Nederlands is dit “bijt het wassen kikkervisje” en “vrouwelijk paard gevuld met wax”.

Bacardi:

Bacardi spendeerde een groot bedrag aan een reclame- campagne voor een drankje voor jongeren. ‘Pavian’ moest het drankje voor de Europese jeugd worden. Ze wisten niet dat dit in Duitsland voor ‘baviaan’ staat.

Gerelateerde blogs

9 juli 2019
WordPress bezit meer dan 50% van het CMS-marktaandeel. Wist jij dat meer dan 30% van de 10 miljoen populairste websites gebruik maakt van het CMS-systeem van WordPress. Het is nog steeds het populairste CMS-systeem voor de ervaren- en onervaren...
28 mei 2019
Kwaliteit is één van de belangrijkste factoren tijdens het vertalen van jouw documenten. Goedkoop is duurkoop en kan je op de langere termijn meer kosten dan je vooraf voor ogen had. Eén van onze sterke punten is dat wij altijd voor de hoogst...